Zázračná Miso pasta. Co vám přinese do těla a jak jí použít?

 

Jde o tradiční výrobek, kdy se sójové boby smíchají se solí a fermentačním činidlem koji a ve velkých dřevěných sudech nechají kvasit. Ke zmíněným základním surovinám se většinou přidává ještě obilovina, nejčastěji rýže a ječmen. Existuje nespočet druhů misa od těch kvašených jen 5 dnů po ty, které kvasily několik let, od světle žlutého až po temně hnědé. Barva je u misa spolehlivým indikátorem, jaká chuť vás čeká. Čím je miso tmavší, tím je výraznější a aromatičtější. Jeho chuť se trochu podobá sójové omáčce, ale je plnější, bohatší. Všechna misa, o kterých zde píšeme, jsou od japonské firmy Muso.

 

Shiro miso – světlé žluto-béžové miso, které je nejméně slané (5,4 % soli) a na rozdíl od všech ostatních druhů i nasládlé. Vyrábí se ze sóji a bílé rýže, fermentuje jen dva měsíce. Sladkosti se dociluje přidáním batátového sirupu a také většího množství fermentačního činidla, takže škroby snáze zcukernatí. Má jemnou krémovou chuť, nejlépe se hodí na přípravu salátových dresinků a na jemné dochucení např. při přípravě dušené zeleniny. Je bezlepkové.

Mugi miso – středně hnědé miso vyráběné ze sóji  a ječmene, fermentované přibližně rok. Tento produkt Muso vyrábí ve dvou variantách – standardní variantě ve 400ml sáčku (je krémové a méně slané, 9,5 % soli) a bio variantě ve 345ml uzavíratelném sáčku (obsahuje drobné kousky a je slanější, 11,5 % soli).

Genmai miso – středně hnědé miso vyrobené ze sóji a rýže natural. Je to nejprodávanější miso a také naše nejoblíbenější. Zemité a výrazné tak akorát, a proto je ideální jako „moje první miso“. Fermentuje přibližně rok, je standardně slané (10,3 % soli) a bezlepkové.

Hatcho miso – nejtmavší a nejvýraznější miso, které fermentovalo tři roky. Vyrábí se ze sóji, žádná obilovina se nepřidává. Má silnou, zemitou až uzenou chuť a tužší konzistenci. Obsahuje 9,3 % soli a je bezlepkové.

 

Prokázané přínosy Misa

  • Obsahuje všechny aminokyseliny, jedná se tedy o komplexní bílkovinu
  • Povzbuzuje vylučování zažívacích šťáv v žaludku
  • Obnovuje prospěšná probiotika ve střevech
  • Pomáhá se zažíváním a vstřebáváním další potravy ve střevech
  • Jedná se o vhodný rostlinný zdroj vitamínů skupiny B (obzvláště B12)
  • Zlepšuje kvalitu krve a lymfy
  • Pasta miso snižuje riziko rakoviny prsu, prostaty plic a střev
  • Chrání proti radiaci díky kyselině dipikolinové, alkaloidu jehož cheláty se vážou na těžké kovy v těle a umožňují jejich vyloučení
  • Posiluje imunitní systém a pomáhá snižovat LDL cholesterol
  • Vysoký obsah antioxidantů chrání před volnými radikály

Další inspirace použití Miso pasty najdete na stránkách Jíme jinak

Recept na základní Miso polévku

Miso polévka s mrkví a pórkem

ingredience na 4 porce:

1 cibule

1 větší mrkev

20 cm pórku

3/4 litru zeleninového vývaru (nebo vody)

špetka soli

miso pasta

mořské řasy Arame nebo Hijiki

klíčky

Doba přípravy: 15 minut

Postup

  1. V hrnci rozehřejeme olej a dáme na něj zpěnit cibuli nakrájenou na kostičky a osolíme špetkou soli.
  2. Pórek nakrájíme šikmo na dlouhé proužky, mrkev na kostičky a přidáme je k cibulce.
  3. Zalijeme vývarem nebo vodou a vhodíme hrstku mořských řas
  4. Povaříme ještě 5 minut.
  5. Vypneme oheň.
  6. V malém množství horké polévky rozmícháme asi 1/2 lžičky miso pasty a zamícháme do polévky. Necháme 3 minuty prolnout a můžeme podávat.
  7. Ozdobíme nakrájenými klíčky nebo semínky. Dochutíme sojovou omáčkou Shoyu a Umeoctem

Obměna

Zeleninu můžete použít jakoukoliv, ale stačí 2-3 druhy, aby polévka měla pokaždé jinou chuť..

Děti

Polévka je vhodná pro děti od 1 roku, miso použijeme bílé a jen malinko.

Od 2 let mohou děti polévku podle receptu.

Velké kouzlo polévky je v použití miso pasty, shoyu – sojové omáčky, umeocta a mořských řas. Všechny ingredience jsou zásadotvorné pro vaše tělo, plné minerálů, vitamínů a enzymů a taková snídaně vám příjemně a naplno probudí metabolismus.

Více inspirace ověřených receptů najdete na stránkách Jíme jinak zde.

Dobrou chuť.

Učím druhé rozpoznat napětí, vyčerpání a vyhoření v jejich tělech i duších. Mou vášní jsou techniky pro uvolnění těla i mysli, individuálně se specializuji na vodní terapie. Díky mé sedmileté praxi na tísňové lince záchranné služby mám osobní zkušenost s kompenzací vysokého a nárazového stresu, vyčerpání a se všemi fázemi syndromu vyhoření. Mojí cestu sem si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.